Jak udělat vejce zdravější ?

        Vejce obsahují tzv. polynenasycené mastné kyseliny (PUFA), které jsou důležité ve výživě všech živočichů nevyjímaje člověka. Rozdělují se do několika skupin a to omega 9, 6 a 3. Skupinu omega 9 mastných kyselin si umí organismus sám vytvořit, kdežto zbylé dvě, omega 6 a omega 3 neumí a je nutné jejich doplnění krmnou dávkou. Základním představitelem skupiny omega 6 je kyselina linolová a omega 3 kyselina α-linolenová.

        Důležitý je poměr, ve kterém jsou mastné kyseliny skupin omega 6 a 3 přijímány. Udává se, že vhodný poměr ω 6 a ω 3 je 4-10: 1. V krmné dávce, na bázi rostlinných olejů, je dosahováno poměru 25:1.

Nedostatek ω 3 mastných kyselin ve výživě je spojován s některými chorobami, které jsou uvedeny v tabulce:  

Kardiovaskulární choroby 

 Průkaznost

Arterioskleróza +++
Trombóza  +++ 
Arytmie   ++
Hypertenze  ++

Zánětlivé procesy

 
Atopická dermatitida   +
Lupénka   +
Psoriáza  ++
Revmatická artritida  +++
Bronchiální astma  +

Ostatní

 
Diabetes  +
Skleróza   +
Migréna   +
Onkologická onemocnění  ++
Poškození mozku /paměti/  ++
Zhoršené vidění  +++
Poznámka: průkaznost - vysoká +++, střední ++, slabá +

     Existují vědecké práce, ve kterých bylo prokázáno, že upravení poměru omega 6 a omega 3 mastných kyselin v krmné dávce pozitivně ovlivní tento poměr ve vejcích. Pokud chcete mít vejce s vyšším obsahem omega 3 mastných kyselin a tím zdravější, přidejte do krmné dávky slepicím rybí tuk nebo lososový olej, které jsou bohaté na mastné kyseliny ze skupiny omega 3. Z rostlinných olejů je nejlepším zdrojem olej lněný.

 

Zdroj omega-3 mastných kyselin najdete v našem portfoliu: NutriMix lososový olej! 

 

(Vloženo 13.11. 017)